• English
ورود
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
products

توافق ژنو، توسعه دیپلماسی علم و فناوری را سرعت می بخشد

دکتر ˈوحید احمدیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، گفت: توافق هسته ای ژنو اثر گسترده ای در ابعاد مختلف پژوهشی و فناوری دارد و در افزایش تولیدات علمی و عملکرد پژوهشی کشور قطعا موثر است. احمدی افزود: تحریم ها در زمینه های مختلف روند پژوهش و توسعه علمی را دچار مشکل کرده بود، در واقع از این حیث که ما در خصوص وسایل، ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی که نیاز داشتیم دچار کمبود بودیم.
وی گفت : فشار تحریم ها هر گونه ارتباطات علمی کشور و حتی استفاده از منابع علمی و پایگاه های اطلاعاتی بین المللی را محدود کرده است، به طوریکه حدود 60 درصد از ارتباطات علمی پایگاه های علمی ما در دانشگاه های کشور قطع شده است. احمدی خاطر نشان کرد: توافق هسته ای ژنو می تواند فرصت و امکان خوبی برای رفع این مشکلات فراهم کند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درعین حال افزود: البته تحریم ها از جنبه ای دیگر فرصتی برای کشور ایجاد کرده بود که صنایع و دستگاه های بهره بردار به سمت دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری روی آورند که در این برهه از زمان شاهد شکوفایی شرکت های دانش بنیان بودیم.
احمدی همچنین هشدار داد که تسهیل ارتباطات با کشورهای خارجی نباید باعث روی آوردن صنایع و دستگاه های بهره بردار به واردات از صنعت خارجی شود و گرایش آنها به دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری کم رنگ شود.وی تاکید کرد: اگر بتوانیم برای تقویت شرکت های دانش بنیان تمهیدی بیاندیشیم و برنامه ریزی کنیم تا این شرکت ها در صحنه رقابت فعال تر عمل کنند در آن صورت می توان این مشکل را رفع کرد.
به گفته وی درحال حاضر 3 هزار و 300 شرکت دانش بنیان و 140 مرکز رشد در 32 پارک علم و فناوری در زمینه های مختلف عملی- صنعتی فعال هستند. جمعیت فناوران فعال در شرکت ها و مراکز رشد 21 هزار نفر برآورد می شود. براساس برنامه پنجم توسعه سیاسی اقتصادی قرار است تعداد شرکت های دانش بنیان به 20 هزار شرکت و در سند چشم انداز 1404 این تعداد به 50 هزار شرکت افزایش یابد.
احمدی ابراز امیدواری کرد که توافق هسته ای اخیر در ژنو به توسعه ارتباطات و حل مشکلات کشور در حوزه ارتباطات دیپلماسی علم و فناوری کمک کند. معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم با اشاره به این که دیپلماسی علم و فناوری در جهان حرف اول را می زند، گفت: این روش از دیپلماسی ابزار قدرتمندی است که می تواند سایر ابعاد اجتماعی را به توفق تبدیل کند.
احمدی نتیجه گرفت: توافق هسته ای اخیر در ژنو به توسعه دیپلماسی علم و فناوری کمک می کند و باعث حضور قدرتمند ما در صحنه های علمی و سیاسی می شود. وی ابراز امیدواری کرد: مراکز علمی، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور از این فرصت استفاده کنند تا بتوانند با قدرت در صحنه های مختلف حضور یابند.

سوالی دارید از ما بپرسید
تلفن: ۸۴۳۶۳۰۰۰-۰۲۱

با ما در ارتباط باشید
Hidden
Hidden
نوع درخواست
آدرس
تماس با ما

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا) خیابان هجدهم شماره ۳۰

خیابان ولیعصر نرسیده به توانیر خیابان لنکران شماره ۵

۰۲۱−۸۴۳۶۳۰۰۰

info@rayvarz.com

تمامی امتیاز سایت متعلق به شرکت مهندسی نرم افزار رایورز می باشد.