• English
ورود
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
products

سونی اکسپریا Z1 در برابر ال.جی G2

صنعت ساخت تجهیزات دیجیتال دیگر مثل قدیم منحصر به داشته‌های یک شرکت یا توانایی‌های تحقیقاتی مرکز نوآوری‌های آن نیست.به گزارش سرویس موبایل پایگاه خبری فن آوری اطلاعات ایران از جام جام آنلاین، این روزها نام های تجاری بزرگ، خود مشتری خدمات و محصولات فناورانه شرکت های کوچک تری هستند که به شکلی کاملا تخصصی روی نوآوری، طراحی و ساخت قطعات تشکیل دهنده یک ابزار دیجیتال کار می کنند. مثلا شرکت هایی که فقط صفحه نمایش تولید می کنند یا مجموعه هایی که کارشان طراحی و تولید پردازنده های موبایلی برای استفاده در تلفن های همراه یا تبلت هاست.

به همین دلیل شاهدیم محصولات عرضه شده توسط شرکت های بزرگ در هر فصل، شباهت هایی بنیادین با هم دارند. ناگهان سر و کله پردازنده های چند هسته ای پیدا می شود یا همه با هم به سراغ صفحه نمایش های فول اچ دی می روند. در این میان هنر سازندگان بزرگ در طراحی ظاهری، ایجاد اکوسیستم نرم افزاری و سخت افزاری از تجهیزات جانبی و تلاش برای ایجاد یک مزیت رقابتی منحصر به فرد است. در واقع تلاش برای قانع کردن بخشی از بازار مصرف برای این که شیفته محصول آن فصل آنها شوند.

با این مقدمه طولانی، سراغ دو پرچمدار پرفروغ تلفن های هوشمند بازار ایران یعنی سونی اکسپریا Z1 و ال.جی G2 که اوایل پاییز به بازار ایران معرفی شدند می رویم تا با نگاهی اجمالی به مشخصات آنها ببینیم هر کدام پاسخگوی نیازهای چه قشری از خریداران است.

 

طراحی

در نگاه اول هر دو تلفن زیبا و جذاب به نظر می رسند. Z1 به سبکی ژاپنی و اصیل طراحی شده و وقار و اصالت را به بیننده القا می کند. در مقابل G2 ظاهری اسپرت و بی قرار دارد. هر دو سازنده از بدنه پلاستیکی استفاده کرده اند، اما جلای کافی و ظاهر شیشه ای مناسبی روی آن کشیده شده تا حس خوبی به کاربر القا کند.Z1 ، هم از G2 درازتر است و هم سنگین تر، اما در مقابل نازک تر ساخته شده تا در جیب مزاحمتی ایجاد نکند. این تلفن ژاپنی ۱۷۰ گرم است، در حالی که رقیب کره ای آن با ۲۷ گرم کاهش وزن، خود را به رکورد ۱۴۲ گرم رسانده است.تا صحبت هایمان در بخش طراحی تمام نشده باید بگوییم G2 با انتقال دکمه روشن و خاموش و کنترل صدا به پشت تلفن، عادت های شما را به چالش می کشد. در نگاه اول این محل نصب دکمه ها چندان به مذاق شما سازگار نخواهد آمد، اما حرف ما را باور کنید، پس از یک روز به این مدل جدید چنان معتاد خواهید شد که کار کردن با دکمه های کناری برایتان عجیب به نظر خواهد آمد. به همین دلیل است که همین تغییر محل دکمه ها جوایز متعدد جهانی را نصیب تیم طراحی G2 کرده است.در مقابل Z1 ضد آب و ضد گرد و غبار ساخته شده است تا به انتخاب شماره یک ورزشکاران، طبیعت گردان، مهندسان و جوانانی که زندگی پرهیجان را می پسندند، تبدیل شود. همین خصوصیت منحصر به فرد Z1 باعث شده اندازه و وزن آن کمی بزرگ تر از رقیب کره ای شود. این تلفن همچنین ویژگی هیجان انگیزی نسبت به نسل قبل از خود یعنی اکسپریا Z دارد؛ می توان با آن زیر آب عکاسی کرد.

 

دوربین

حالا که صحبت از عکاسی شد خوب است به توانمندی های دوربین های این دو تلفن هوشمند بپردازیم چون هر کدام برای کاربرانشان سورپرایزهای جالبی تدارک دیده اند. دوربین اصلی G2 مجهز به یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی است که قابلیت ضبط ۶۰ فریم تصویر فول اچ دی را در ثانیه دارد. این دوربین به لنزی با لرزه گیر مکانیکی مجهز شده تا ثبت تصاویری عالی را تضمین نماید.در مقابل اکسپریا Z1 با دوربین ۲۱ مگاپیکسلی مجهز به لنز بزرگ تر خود مانند یک غول ظاهر شده تا اثبات کند سونی هنوز حرف اول را در دوربین و تصویربرداری می زند. بدون شک، کیفیت تصاویر Z1 لایق اعطای عنوان بهترین به دوربین این تلفن است. دوربین هر دو تلفن خیلی سریع است و می توانید با فشردن دکمه شاتر، ده ها عکس در ثانیه بگیرید و به این ترتیب خیالتان راحت باشد که هیچ صحنه ای را مخصوصا هنگام تماشای یک مسابقه ورزشی از دست نخواهید داد.

 

نمایشگر

اما اگر قصد دارید تصاویری را که گرفته اید با تلفن خود مشاهده کنید، شاید Z1 کمی شما را ناامید کند. هم سونی اکسپریا Z1 و هم ال. جی G2 مجهز به نمایشگرهایی با وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل هستند. نمایشگر Z1 پنج اینچی است و از فناوری Triluminos استفاده می کند در حالی که نمایشگر G2 2/5 اینچی و برپایه فناوری IPS ساخته شده است.باوجود این که هر دو نمایشگر از روبه رو تصاویری شفاف و رنگ هایی اشباع شده را به نمایش می گذارند، وقتی زاویه دید خود را افزایش داده و از پهلو به تلفن نگاه می کنید، Z1 به وضوح کیفیت تصاویر خود را از دست می دهد. در حالی که تصاویر G2 همچنان شفاف، پررنگ و تاثیرگذار است.البته قاعدتا شما هیچ وقت از پهلو با تلفن همراهتان کار نخواهید کرد.

 

حافظه

اما سونی وقتی بحث حافظه پیش می آید ضعف نمایشگر خود را بخوبی جبران می کند. این روزها ما در دنیای هیجان انگیز برنامک ها زندگی می کنیم. نرم افزارهایی که برای ابزار همراهی چون تلفن های هوشمند یا تبلت ها نوشته می شوند تا دنیای هوشمند ما را جذاب تر کنند. از آنجا که بسیاری از این نرم افزارها رایگان است.کاربران معمولا نمی توانند در مقابل وسوسه همیشگی دانلود و آزمایش این برنامک ها زیاد مقاومت کنند و اگر تلفن شان حافظه کافی نداشته باشد تا به خود بجنبند، ظرفیت دستگاهشان پر شده و باید بین برنامک های محبوب خود به دنبال یک یا چند قربانی بگردند تا کمی از حافظه را آزاد کنند.در این شرایط به نظر می رسد استراتژی ال جی G2 برای ورود به بازار با دو ظرفیت ثابت ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی بدون داشتن درگاه حافظه جانبی چندان جالب نبوده است. در مقابل سونی مدل Z1 خود را فقط در نسخه ۱۶ گیگاباتی به بازار عرضه کرده، اما درگاه میکرو اس دی آن قابلیت پذیرش از یک کارت حافظه به ظرفیت حداکثر ۶۴ گیگابایت را دارد. این درگاه ویژه کارت حافظه، ظرفیت Z1 را با توجه به نیازهای کاربر تا ۸۰ گیگابایت افزایش خواهد داد.

 

سیستم عامل

با وجود این که در نگاه اول به نظر می رسد استفاده از سیستم عامل مشابه یعنی اندروید ۴.۲.۲ در هر دو تلفن نباید تفاوتی در مقایسه این دو پرچمدار به وجود آورد، اما از آنجا که شرکت های بزرگ معمولا رابطه کاربری خاص خود را از اندروید منتشر می کنند، تفاوت های کوچکی این دو را از هم متمایز می کند.برای مثال ال.جی ویژگی جذابی به تلفن G2 خود افزوده که با دو ضربه پیاپی انگشت بر صفحه نمایش، تلفن روشن می شود. این اتفاق که مثل بیدار کردن یک فرد در حال چرت زدن است، آنقدر طبیعی به نظر می رسد که حس زنده بودن تلفن را به کاربر منتقل می کند. قابلیت زوم روی فیلم و کار با برنامک های باز مشابه صفحات ویندوز که می توان آنها را کوچک یا بزرگ کرد و در صفحه حرکت داد نیز حس آشنای خوبی دارد.در مقابل سونی با داشتن مجموعه بزرگی از محصولات سرگرم کننده مثل کنسول بازی، بازی های اختصاصی، واکمن و سرگرمی های تلویزیونی، به شما اجازه می دهد فارغ از سخت افزار بتوانید سرگرمی مورد علاقه خود را همیشه همراه داشته باشید و فورا نظر خود را درباره آن با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

 

باتری

ظرفیت باتری هر دو دستگاه ۳۰۰۰ میلی آمپر است و هر دو هم به نرم افزارهای کنترل میزان مصرف مجهز شده اند تا حداکثر عمر باتری را به ارمغان بیاورند. در تجربه کاری ما با این دو دستگاه اختلالی در عملکرد باتری ها مشاهده نشد و بر خلاف سامسونگ S4 که گزارش های فراوانی از باد کردن و حتی انفجار باتری های آنها به گوش رسیده، تاکنون هیچ گزارشی درباره مشکل در باتری این دو دستگاه حتی در سخت ترین شرایط کاری گزارش نشده است. در شرایط مساوی کاری، سونی Z1 کمی بیشتر از G2 طاقت می آورد و طول عمر بیشتری دارد.

سوالی دارید از ما بپرسید
تلفن: ۸۴۳۶۳۰۰۰-۰۲۱

با ما در ارتباط باشید
Hidden
Hidden
نوع درخواست
آدرس
تماس با ما

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا) خیابان هجدهم شماره ۳۰

خیابان ولیعصر نرسیده به توانیر خیابان لنکران شماره ۵

۰۲۱−۸۴۳۶۳۰۰۰

info@rayvarz.com

تمامی امتیاز سایت متعلق به شرکت مهندسی نرم افزار رایورز می باشد.