• English
ورود
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
products

اجرای موفقیت آمیز پروژه طراحی مفهومی نظام گمرکی یکپارچه نوین (نگین)

آخرین بخش از طراحی مفهومی نظام گمرکی یکپارچه نوین(نگین) با ارائه نقشه راه  (Roadmap) و منشور طرح و منشور پروژها، طراحی نظامات راهبری طرح (Program Management)، طراحـی نظامات مدیریت تحــول طرح (Change Management)،  با تائید شورای راهبری طرح و ستادهای تخصصی گمرک نوین به پایان رسید.

دامنه انجام این طرح ملی (که توسط کنسرسیوم گروه مشارکت رایورز / نیکوسگال از ابتدای سال 1391 کار خود را آغاز نموده بود) در برگیرنده مطالعه و بررسی وضعیت موجود، بررسی و مطالعه تطبیقی سایر کشورها و تحلیل محیط برون سازمانی گمرک بود. همچنین این مطالعات تعیین و تعریف پروژه‌های مورد نیاز در راستای دستیابی به وضعیت مطلوب سازمان را فراهم نمود. لازمه اجرای صحیح طرح در فازهای بعدی، اثربخشی و یکپارچگی پروژه‌ها از یکسو و اقدام به طراحی و اجرای نظامات نظارت و پایش اجرای پروژه‌ها، ارزشیابی دستاوردهای حاصل از اجرای پروژه‌های طرح و انتقال دانش در فرآیند پیاده‌سازی مطلوب طرح از سوی دیگر خواهد بود.

در گزارش منشور پروژه ها و منشور طرح، وضعیت و چگونگی شرایط لازم برای اجرای هریک از پروژه‌ها و همچنین مجموعه پروژه‌ها در قالب طرح معین گردیده و منابع مالی، انسانی و ساختار مورد نیاز برای انجام آن‌ برآورد و مشخص شده است. 

 سرفصل‌های منشور پروژه‌های تهیه شده برای هریک حاوی موضوعات ذیل است:

  • شرح اجمالی پروژه
  • اهداف/ نتايج
  • دامنه و محدوده کار
  • وابستگی‌ها و ارتباطات پروژه
  • رويکرد اجرايي
  • بسته های کاری
  • فعالیت های کلیدی
  • رویدادهای عمده و مهم پروژه
  • برآورد تعداد، نفر- ماه منابع انسانی و هزینه ها
  • مشکلات / محدودیت‌ها و ریسک‌های انجام پروژه
  • مفروضات 

سلسه فعالیت‌های صورت پذیرفته به منظور تهیه منشور پروژه‌ها، منشور طرح و نقشه راه در شمای زیر نمایش داده شده است.

 

لازم به توضیح است که منشور طرح و منشور پروژه‌ها مجدداً و پس از ایجاد و برپایی دفتر مدیریت طرح در فاز دوم طرح نگین، مورد مرور و بازنگری قرار خواهند گرفت.

طبق نقشه راه تهیه شده، دستیابی به وضعیت مطلوب با اجرای 35 پروژه در 5 محور تغییر در برنامه زمانی 5/6 ساله قابل تحقق است.

گروه مشارکت رایورز/ نیکوسگال به منظور حصول اطمینان از متدولوژی و روش طراحی صورت پذیرفته و معماری پیشنهادی، ضمن حضور در جلسات سالانه و سمینارهای سازمانی جهانی گمرک ( World Customs Organization – WCO) در دبی و بروکسل اقدام به ارائه توضیحات و دفاع از نظرات خود پرداخت. در این مذاکرات که با قریب 10 نفر از مدیران عالی سازمان جهانی گمرک، مدیر ظرفیت سازی منطقه آسیا / پاسفیک، کارشناسان خبره گمرکی و سازمان جهانی تجارت صورت پذیرفت، سازمان جهانی گمرک ضمن تائید و تحسین طراحی صورت پذیرفته، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در فازهای اجرایی بعدی پروژه اعلام داشت.

از دیگر مستندات تهیه شده در بخش پایانی طراحی مفهومی نظام گمرکی یکپارچه نوین(نگین)، ارائه برنامه زمانبندی دستیابی به دستاوردهای مورد نظر گمرک در طول اجرای پروژه و ارتباط هر دوره زمانی با سطح قابلیتهای مورد انتظار است. شمای مدل زمان – دستاورد زیر به توضیح این مهم پرداخته است.

 

 

مدل زمان- دستاورد

 

در جمع بندی نهایی انجام این پروژه در دوره زمانی 14 ماهه خود با ارائه دستاوردهای اصلی زیر در قالب 23 مجلد به کار خود پایان داد:

1.تحليل/ ارزيابي وضعيت موجود

2.طراحي چشم‌انداز وضعيت مطلوب {+ مطالعات تطبيقي}

3. تحليل شكاف {+ ارزيابي آمادگي براي تغيير}

4. نقشه راه، منشور طرح و منشور پروژه‌هاي طرح

5. طراحي نظامات راهبري طرح

6. طراحي نظامات مديريت تحول

ضمن عرض ابراز خرسندی از اجرای موفقیت آمیز مرحله نخست این طرح ملی، که نمونه های مشابه قبلی آن همواره به دست مشاوران بین المللی صورت پذیرفته بود؛ امید است تجربیات آموخته شده آن در ایجاد افق‌های کاری جدید موثر واقع شود.

سوالی دارید از ما بپرسید
تلفن: ۸۴۳۶۳۰۰۰-۰۲۱

با ما در ارتباط باشید
Hidden
Hidden
نوع درخواست
آدرس
تماس با ما

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا) خیابان هجدهم شماره ۳۰

خیابان ولیعصر نرسیده به توانیر خیابان لنکران شماره ۵

۰۲۱−۸۴۳۶۳۰۰۰

info@rayvarz.com

تمامی امتیاز سایت متعلق به شرکت مهندسی نرم افزار رایورز می باشد.