• English
ورود
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
products

راهکارهای کسب و کار امن در بحران‌های اقتصادی

در شرایط بد اقتصادی موجود که گریبان‌گیر کارمند، کارگر، مهندس یا حتی مدیر یک کسب و کار خصوصی شده است، یافتن راهکارهای اجرایی که بتواند تا حدی اوضاع نابسامان اقتصادی را سامان بخشیده یا حتی از بدترشدن شرایط جلوگیری نماید، بیش از پیش احساس می شود.

بازار نرم‌افزار و حوزه IT نیز از این مشکلات مستثنی نیستند؛ چرا كه نرم‌افزار در ایران هیچ‌گاه در شرکت‌ها – چه خصوصی و چه دولتی – به عنوان ملزومي لاینفک محسوب نمی‌شود و همواره از اولویت پایین‌تری نسبت به ساير امور برخوردار است.

شاید از اولین تصمیماتی که اکثر شرکت‌ها در مواجهه با بحران مالي اتخاذ مي‌نمایند، لغو قرارداد پشتیبانی نرم‌افزار برای کاهش هزینه‌ها باشد؛ چه برسد به این که اقدام به خرید نرم‌افزار جديد و انعقاد قرارداد نمایند. هم‌چنین با حمایت‌های اندکی که برای نرم‌افزار در کشورمان صورت میگیرد، هر شرکت مي‌باید به تنهایی و با اتخاذ تصمیماتی، سعی در نجات کسب و کار خویش نماید.

شاید ضرب المثل «هر سربالایی، سرازیری هم دارد» مصداق خوبی برای شرایط سخت موجود باشد. پس بايد خودمان فرشته نجات خودمان باشیم. در شرایط بحران مالي، مدیران همواره سعی دارند نسبت به کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها اقدام نمایند تا شاید توازن بین این دو فاکتور، آن‌ها را از منجلاب ورشکستگی برهاند.

در این مقاله سعی داریم تا راه‌حل‌های عملی و در عین حال مقتضی را برای شما شرح دهیم.

 

همدلی

اولین قدمی که بايد برداريد، صحبت کردن با کارمندان در رابطه با اوضاع سخت موجود و درخواست همکاری و همدلی از آن‌ها برای گذر از این سختی‌ها است. با این روش قطعاً پرسنل شما، که امنیت شغلی خود را در خطر می‌بینند، شرایط را بهتر درک خواهند کرد و با تمامی توان نسبت به کمک یا یافتن راه‌حل اقدام مي‌كنند. همکاری مؤثر کارکنان نقش بسزایی در کاهش هزینه‌ها دارد.

 

ترمیم یا تغییر روند تولید

با بازبینی رویه‌های تولید، می‌توانید نقاط ضعف را شناسایی نموده و نسبت به تولید محصولات با کیفیت، در زمان کوتاه‌تری اقدام نمایید. با این استراتژی، هزینه‌های پشتیبانی کاهش یافته و در زمان کمتری می‌توانید هزینه‌های بیشتری را کاهش دهید. اما به یاد داشته باشید هیچ‌گاه نسبت به کاهش کیفیت برای دستیابی به هزینه کمتر اقدام نکنید. این به مراتب مشکلات بیشتری را پدید می‌آورد.

 

کاهش هزینه های جاری

مصرف برق، ملزومات کمتر و حتی استفاده کمتر از کولر در ساعاتی از روز که هوا خوب است و هم‌چنین کاهش هزینه‌های ایاب وذهاب، برگزاری سمينار و جشن‌های پرخرج و… می‌تواند در صرفه‌جویی قسمت عمده‌ای از هزينه‌ها نقش داشته باشند. 

منابع انسانی، ادامه یا تعدیل

شاید در شرایط بد اقتصادی، اولین چیزی که برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها به نظر می‌رسد، تعدیل نيرو باشد. اين كار باعث مي‌شود در منابعی مانند حقوق، مزایا، بیمه و … صرفه‌جویی نمایید. اما به یاد داشته باشید که در حد امکان از این روش در آخرین مرحله -که دیگر توان ایجاد توازن بین هزینه و درآمد را ندارید- استفاده کنید. 

پیش از آنکه نسبت به تعدیل اقدام کنید، می‌توانید با جابجایی نقش‌ها، قسمتی از فرآیند تولید را اصلاح نمایید. به عنوان مثال، نیروهای با تجربه‌تر را برای بخش‌های حساس و مشکل‌زا به کار گیريد و در نهایت اگر مجبور شدید که نسبت به تغییر چیدمان پرسنل اقدام کنید، توصیه می‌شود که نیروهای کم‌هزینه را جایگزین نیروهای پرهزینه نمایید. این روش ریسک بالایی دارد. فراموش نکنید که افراد با تجربه و تخصص بالا را از دست ندهید، چرا که با وجود هزینه‌های بالایی که به شرکت تحمیل می‌کنند، اما می‌توانید از وجود آن‌ها در زمان تغییر نیروها استفاده نموده و بخشی از کار را به ایشان واگذار کنید. برای حل مشکل هزینه بالای نیروهای کلیدی، بهتر است با آن‌ها مذاکره نموده و قسمتی از مزایای آن‌ها را برای مدتی به تعویق بیاندازید.

به یاد داشته باشید هیچ گاه نسبت به عدم پرداخت حقوق و مزایایی مانند بیمه اقدام نکنید. چنانچه پرسنل انگیزه و رضایت کافی نداشته باشند، قطعاً کیفیت عملکرد آن‌ها کاهش یافته و بالطبع، کیفیت نرم‌افزار نیز کاهش خواهد یافت. در نهایت اين روند باعث نارضایتی مشتریان خواهد شد که نه تنها باعث افزايش هزینه پشتیبانی كه حتي شاید موجب لغو قرارداد شود.

 

تولید متمرکز یا توزیع شده

شاید بتوانید با یافتن شرکاء حقیقی یا حقوقی، بخشی از فرآیند تولید را به آن‌ها بسپارید تا با صرف هزینه کمتری نسبت به تولید اقدام کنند. همیشه در بازار، شرکت‌های کوچک و با انگیزه‌ای وجود دارند که می‌توان بخشی از تولید را به ایشان سپرده و درآمد حاصله را به اشتراک گذاشت. حتی با این شرایط نیز، برنده خواهید بود، چرا که با هزینه کمتر، درآمدي کسب نموده‌اید.

 

پشتیبانی یا عدم پشتیبانی

سعی کنید رویه‌های پشتیبانی را سر و سامان دهید. نسبت به قراردادها دقت و حساسیت بیشتری داشته باشید. اگر تا به حال خدمات پشتیبانی را برای شرکت‌هایی که قرارداد ندارند انجام داده اید یا بیش از قرارداد نسبت به پشتیبانی اقدام نموده‌اید، همه باعث تحمیل هزینه به شرکت شده‌اند. علاوه بر این، پس از بازبینی قراردادها، سعی کنید روش‌هایی را برای پشتیبانی مؤثر و با هزینه کمتر بیابید. به عنوان مثال، به جای اعزام کارشناس و صرف هزینه ایاب و ذهاب، از تکنولوژی‌هایی نظیر ارتباط از راه دور (remote) و یا تماس تلفنی استفاده کنید. باید توجه داشت که پشتیبانی نرم‌افزار، روند تأثیرگذاری در شرکت‌ها است، چرا که علاوه بر ارتباط با محصول فروخته شده، می‌تواند زمینه‌ای برای فروش محصولات دیگر باشد.

 

شاه کلید بازاریابی و فروش

در این دوران، به مقوله بازاریابی توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای این که بتوانید از دوران بحران خارج شده و حتی در زمان بحران با مشکلات دست و پنجه نرم کنید، می‌بایست واحد بازاریابی و فروش قوی داشته باشید. از جمله فرآیندهایی که می‌توانید انجام دهید، بازبینی یا حتی ایجاد روندهای تبلیغاتی به روز، اما جذاب است كه بتواند تا حد امکان ویژگی‌های محصولات را برای مشتریان شفاف نماید. همچنین قراردادن بازه‌های زمانی محدود برای فروش فوق العاده، می‌تواند در جذب مشتریان نقش مهمی داشته باشد. هم‌چنین می‌توانید با مراجعه به مشتریان موجود، آن‌ها را مجاب به خرید سایر محصولات و با تخفیفات ویژه نمایید. این مشتریان با پیش‌زمینه‌ای که از نرم‌افزار خریداری شده و خدمات و پشتیبانی ارائه شده دارند، بیشتر تحت تاثیر ویژگی‌های سیستم‌های جدید قرار گرفته و اقدام به خرید آن‌ها می‌نمایند. 

همیشه مشتریانی نیز هستند که برای مدتی از آن‌ها غافل بوده‌ایم. آن‌ها را از قلم نیاندازید. قراردادهای پشتیبانی نیز می‌تواند راه‌حل مناسبی برای کسب درآمد باشند. در زمینه فروش هم می‌توانید محدوده خود را گسترش داده و از نمایندگی‌هایی در سراسر کشور استفاده کنید. با وجود این که قسمتی از درآمد خود را از دست می‌دهید، اما در عوض بخش اعظمی از بازار را به دست می‌آورید و میتوانید تعیین کننده قیمت در بازار باشید.

در نهایت، حفظ تمرکز در این برهه زمانی کمک بزرگی به شما خواهد کرد. با تمرکز و نگاه خوش‌بینانه (نه خوش باورانه) به بازار، علاوه بر اتخاذ تصمیمات درست برای خروج از بحران، می‌توانید نسبت به آینده هم تدابیری بیندیشید. بدين ترتيب، قادر خواهید بود به سرعت پس از پایان دوران بحران، بازار را در دست گرفته و تمامی این سختی‌ها را جبران کنید. به یاد داشته باشید خونسردی خود را حفظ کرده و از تصمیمات عجولانه -که بر اساس اخبار و شایعات بد اقتصادی به شما می‌رسد- اجتناب نمایید.

آنچه در این مقاله میخوانید

    سوالی دارید از ما بپرسید
    تلفن: ۸۴۳۶۳۰۰۰-۰۲۱

    با ما در ارتباط باشید
    Hidden
    Hidden
    نوع درخواست
    آدرس
    تماس با ما

    خیابان خالد اسلامبولی (وزرا) خیابان هجدهم شماره ۳۰

    خیابان ولیعصر نرسیده به توانیر خیابان لنکران شماره ۵

    ۰۲۱−۸۴۳۶۳۰۰۰

    info@rayvarz.com

    تمامی امتیاز سایت متعلق به شرکت مهندسی نرم افزار رایورز می باشد.