• English
ورود
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
products

تاثیر تحصیلات مرتبط مدیران بر موفقیت شرکت‌ها‌ی تکنولوژی

به جز بعضی استثنا‌ها، مدیران برای موفقیت در صنعت تکنولوژی نیاز به تحصیلات مرتبط و خلاقیت دارند. کناره‌گیری استیو بالمر مدیرعامل شرکت مایکروسافت و چالش‌های پیش روی اعضای هیات مدیره این شرکت برای انتخاب فردی مناسب به عنوان جایگزین او این روزها حسابی خبرساز شده و مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفته است. بسیاری معتقدند که از میان گزینه‌های پیش رو استفان الوپ مدیر عامل قبلی شرکت نوکیا به دلیل آشنایی با حوزه تکنولوژی انتخاب بهتری است، این در حالی است که بعضی دیگر اعتقاد دارند که مدیر عامل شرکت فورد به خاطر تجربه حضور در بازارهای بزرگ و مدیریت تجاری خوبش می‌تواند بهترین گزینه برای رشد آینده مایکروسافت باشد.

درست به همین دلیل هم این موضوع مطرح می‌شود که برای انتخاب مدیر عامل شرکت‌های تکنولوژی یک فرد با تحصیلات و تجربیات مرتبط با حوزه تکنولوژی بهتر است یا فردی با تجریبات مدیریتی مناسب اما غیرمرتبط. قبل از هر چیز، اما کارشناسان معتقدند که مدیران تحصیلکرده قطعا بهتر از مدیرانی هستند که ترک تحصیل کرده و هیچ مدرک دانشگاهی ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اغلب مدیران برتر حوزه تکنولوژی دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط هستند و تنها چند مدیر معروف و شناخته شده مانند استیو جابز و مارک زوکربرگ هستند که با وجود ترک تحصیل توانسته‌اند با خلاقیت و نوآوری خاص خود کار مدیریت را به خوبی و با موفقیت انجام بدهند.

بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که از میان مدیران برتر صنعت تکنولوژی جهان تنها سه نفر یعنی مایکل دل از شرکت Dell، مارک زوکربرگ از شرکت Facebook و لری الیسون از Oracle، ترک تحصیل کرده و مدرک تحصیلی ندارند. «جری لافمن» یکی از مدیران ارشد موسسه بین‌المللی مدیریت IT در این مورد می‌گوید: «دلیل موفقیت این سه نفر خلاقیت آنها و سپس راه‌اندازی شرکت خود به جای استخدام توسط دیگر شرکت‌ها بوده است. این افراد درست مانند استیو جابز کاملا مستثنی هستند.

بنابراین مدیران عادی برای رسیدن به جایگاه این افراد به تحصیلات و خلاقیت بیشتری نیاز دارند. به نظر من افراد بسیار کمی مانند بیل گیتس هستند که دانشگاه را ترک کرده و بتوانند یک شرکت تکنولوژی را با چنین روند موفقی مدیریت کنند.» شاید به همین دلیل هم هست که از میان پنجاه مدیر برتر تکنولوژی جهان، 27 نفر علاوه بر داشتن مدرک کارشناسی دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا در یکی از رشته‌های مرتبط با تکنولوژی مانند علوم کامپیوتر یا مهندسی هستند. در میان این مدیران سه نفر مدرک دکترا دارند.

نکته جالب توجه در این میان آن است که تقریبا تمام مدیرانی که مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای خودشان را در یکی از رشته‌های مدیریتی و تجاری گرفته‌اند، یک مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط با حوزه تکنولوژی هم دارند. با این اوصاف است که اغلب کارشناسان و فعالان حوزه تکنولوژی معتقدند که داشتن تحصیلات دانشگاهی و البته در رشته‌های مرتبط با تکنولوژی، می‌تواند عامل مهمی در موفقیت یک مدیر عامل در شرکت‌های تکنولوژی باشد.

شاید بهترین نمونه در این مورد «پل جاکوبز» مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت Qualcomm باشد که سه مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای خودش را در رشته مهندسی الکترونیک از دانشکده برکلی دانشگاه کالیفرنیا گرفته است. او همچنین در سال 2008 موفق به دریافت جایزه نوآوری در علوم مهندسی و درجه افتخاری پروفسور از این دانشگاه شد. او درست مانند پدرش «ایروین جاکوبز» که یکی از موسسان شرکت Qualcomm بود، توانست سه مدرک دانشگاهی در رشته مهندسی الکترونیک را بگیرد.

با این همه باید پذیرفت که پل جاکوبز در دنیای تکنولوژی یک مستثنا است، چون کمتر پیش می‌آید که شرکت‌های تکنولوژی بخواهند فردی با مدرک دکترا را به عنوان مدیرعامل استخدام کنند. بد نیست بدانید که در میان این مدیران تکنولوژی تنها یک نفر در کنار کار مدیریت شرکتش، به کار وکالت هم مشغول است؛ «جان چمبرز» مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت Cisco که علاوه بر مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی، یک مدرک کارشناسی حقوق و وکالت هم دارد.

سوالی دارید از ما بپرسید
تلفن: ۸۴۳۶۳۰۰۰-۰۲۱

با ما در ارتباط باشید
Hidden
Hidden
نوع درخواست
آدرس
تماس با ما

خیابان خالد اسلامبولی (وزرا) خیابان هجدهم شماره ۳۰

خیابان ولیعصر نرسیده به توانیر خیابان لنکران شماره ۵

۰۲۱−۸۴۳۶۳۰۰۰

info@rayvarz.com

تمامی امتیاز سایت متعلق به شرکت مهندسی نرم افزار رایورز می باشد.